Kur riba tarp patriotizmo ir nacionalizmo?

Kadangi ką tik praėjo Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo diena, norėčiau išprovokuot diskusiją patriotizmo/nacionalizmo tema.
Vilniuje buvo eitynės – be incidentų, kaip pernai, bet ar ne dėl to, kad šį kartą policija buvo žymiai geriau pasirengus?
Pamenu koncertą Vilniuje vasario 16 tosios proga – susirinko tauta, visi ir jauni, ir seni, su vaikais, su tėvais. Visi buvo linksmi, šventiškai nusiteikę – taip aš suprantu valstybės šventę. Na bet tiek pernykštės tiek šiemetinės kovo 11 tosios eitynės man pasirodė tik, kaip piktų, intelekto nesužalotų fizionomijų eisena, bandant pademonstruot savo “patriotiškumą”. Gal būt buvo visokių žmonių – nebuvau, nežinau. Sprendžiu iš nuotraukų.
Ir vis tik, kaip Jūs suprantate patriotiškumą? Aš laikau save patriotu,  nes

  • myliu savo šalį;
  • gyvenu joje, dirbu, moku mokesčius;
  • dalyvauju rinkimuose, nesu abejingas šalies politinei padėčiai;
  • nors turiu problemų su lietuvių kalbos gramatika, man patinka lietuvių kalba ir stengiuosi taisyklingai ją vartot;
  • didžiuojuosi savo tautybe, neketinu niekur išvažiuot ir asimiliuotis su kita tauta;
  • domiuosi tiek savo, tiek kitų tautų istorija.

Tačiau man nesuprantamas noras, kad Lietuvoje gventų tik lietuvių tautybės žmonės, kad Lietuva būtų izoliuota, nepriklausanti politiniams, kariniams blokams valstybė, nesuprantu akivaizdžiai nacistinių simbolių naudojimo “patriotizmui” išreikšti, nepateisinu ksenofobijos, buko antisemitizmo ir kitų valstietiškos netolerancijos požymių.
Pabandykim viską panagrinėt plačiau.

“Švarus” tautinis genofondas. Arba “Lietuva be rusų (lenkų, žydų, mongolų, argentiniečių ir t.t.)


Sutinku, kad kiekviena tauta turi savo unikalių bruožų – tiek gerų, tiek blogų. Neneigsiu – nepatinka man ir kai kurie rusų, žydų ir kitų tautų bruožai. Bet nepatinka ir kai kurie lietuvių tautos bruožai. Nematau pasaulyje nė vienos tautos, kuri būtų kuo nors geresnė ar pranašesnė už kitas. Tą patį galima pasakyt apie rases.
Gyvename globaliame pasaulyje, kur verslas, rinkos, politika seniai peržengė valstybinių sienų ribas. Jums tai gali patikti, gali ne, bet tai neišvengiama ir jei nenorime būti dar viena Šiaurės Korėja ar Baltarusija, turime suvokti, kad įvairių tautų žmonės gyvena ir gyvens įvairiose valstybėse. Svarbu ne stengtis išsaugoti savo tautą savo teritorijoje, o išsaugoti savo tautos unikalumą, kad ir kur jie išsibarstę bebūtų. Šūkis “Lietuva lietuviams” ir panašūs pareiškimai yra viduramžiško mąstymo išraiška, kuri šiuolaikiniame pasaulyje veda į pražūtį.
Mano galva Lietuvoje gali gyventi kas tik nori ir jie gali laisvai propaguoti savo tautines vertybes, švęsti šventes, mokyti vaikus savo kalbos ir kitaip saugoti savo identitetą. Tą patį turi daryt ir lietuviai gyvenantys tiek Lietuvoje, tiek svetur. Svetimtaučių baimė tik parodo žmogaus nepilnavertiškumo kompleksą.

Išstojimas iš ES ir NATO


Vienas iš idijotiškiausių troškimų, būdingas radikaliausiems “patriotams”, vis paminint Šveicarijos pavyzdį.
Mieli lietuviai, Šveicarija iš visų pusių yra apsupta jai draugiškų NATO valstybių, tad ji neturi jokio poreikio stoti į šią karinę organizaciją. Be to Šveicarija yra viena turtingiausių (jei ne pati turtingiausia) valstybė europoje, su šimtmečius trunkančia bankų ir tam tikrų sričių pramonės istorija, tad stoti į ekonominę ES jai nėra jokio reikalo (nors tokie siūlymai ir ten vis garsesni). Bėje nepaisant to, Šveicarija yra labai kosmopolitinė valstybė, kurioje yra trys valstybinės kalbos, gyvena pačių įvairiausių rasių ir tautybių žmonės, joje yra įsikūrusios veik visos didžiausios tarptautinės organizacijos.
Jei kam yra nesuprantama Lietuvos padėtis šiuo požiūriu, trumpai paaiškinsiu – Lietuvos geopolitinė padėtis tokia, kad jei mes “neprisijungiam” prie vakarų, mus “prijungia” rytai. Taip buvo visada ir bus ateityje. Ekonomiškai Lietuva yra maža, nuo eksporto bei užsienio investicijų priklausanti valstybė, tad be narystės ES mūsų ekonomikai būtų krachas.

Nacistiškai “lietuviška” simbolika

Nagi palyginkim:

VLNDS simbolika  (turintys humoro jausmą, tikrai smagiai paskaitinės jų psulapį)

Ir:

Nacių bei neonacių simbolika

Įdomu ar pavyktų surasti dešimt skirtumų?
Žinau, kad tiek svastika, tiek įvairiausi stilizuoti kryžiai nėra nacių išmislas – tai daug senesni simboliai, naudoti daugelio kultūrų. Tačiau duodu (ką nors :) ) nukirst, kad visi, taip vadinami, “patriotai” net nesugalvotų šių simbolių naudot ir net jų prasmės nežinotų, jei jų nebūtų naudojęs vienas didžiausių kretinų žmonijos istorijoje.

Kseno, homo ir kitos fobijos

Ne veltui tai vadinama fobijomis. Nors “drąsieji” basagalviai mano, kad jie kitataučių nekenčia – jie jų tiesiog bijo. O visų tų baimių šaknys glūdi valstietiškame mentalitete ir išprusimo nebuvime. Kai žmonės gyvendavo mažomis bendruomenėmis ir iš savo gyvenvietės išvykdavo tik kartą, kitą per metus (ir tai iki artimiausio miestelio) – kiekvienas kitaip atrodantis, kitaip mąstantis, kitaip kalbantis jiems sukeldavo natūralią baimę. Dabar mūsų bendruomenė yra visas pasaulis, dėja kai kam valstiečių genai dar labai giliai įsišaknyję…
Neveltui tiek nacizmo, tiek neo nacių, skinų ir kitokių budulių judėjimai kilo iš darbininkų klasės – mažiausiai išsilavinusių, išprususių, siauriausiai mąstančių žmonių.

Tai tiek mano minčių, tam kartui. Norėčiau išgirst jūsiškes – kaip Jūs suprantate patriotizmą, kokios jo formos tinkamiausios 21 amžiuje, kur riba tarp patriotizmo ir debiliško nacionalizmo?

14 atsakymų to this post.

  1. Posted by Apyt on Kovas 12, 2009 at 5:06 pm

    svatiką šiaip naciai subjaurojo, gražus buvo simbolis, pasakojo, kad Indijoj, kur svastika šimtus metų gerą reiškia, jau nelabai jas naudoja viešai :(
    Murza, aišku, graudžiai juokingas :( ir tiems patiems skinams, kiek žinau.

    Reply

  2. Tarp kitko jis jau nebe Murza, jis Gervaldas:) Reikšmę galima sužinot jų puslapyje.

    Reply

  3. puikios mintys. netgi labai puikios. daugiau tokių įrašų, tai ir smagiau skaityt bus, ir skaitovų daugiau atsiras :)

    Reply

  4. Ačiū. Stengsimės :)

    Reply

  5. Posted by PostFactum on Kovas 12, 2009 at 8:30 pm

    perskaičiau tavo argumentus ir supratau, kad jie – antiglobalistai, nemanau, kad globalizacija yra teigiamas reiškinys, tad palaikau juos…
    Beje nepainiok nacizmo su nacionalizmu
    Aš – nacionalistas. Basanavičius buvo nacionalistas, Kudirka, Valančius, … buvo nacionalistai. Tai blogai?
    Regis ir tamsta esat nacionalistas… ar man tik pasirodė?

    Reply

  6. PostFactum, skirtingai interpretuojame sąvokas. Mano galva Basanavičiau, Kudirkos laikų nacionalizmas (kaip siekis suvienyti tautą, kad sukurti valstybę) ir tai į ką jis išsigimė dabar (siekis išgryninti tautą, išaukštinti ją virš kitų, tautybę laikant aukščiausia vertybe) yra skirtingi dalykai. Taip kad sąvoka ši slidi, bet manau suprantama kokį nacionalizmą turėjau omenyje.
    Kas del globalizmo – tavo teisė būt antiglobalistu ir aš ją gerbiu. Mano galva globalizmas yra neišvengiamas reiškinys pasaulyje, kuriame per keletą valandų galima fiziškai pasiekt kitą pasaulio kraštą ir per keletą sekundžių virtualiai.
    Galimas daigtas, kad po 50 metų męs, ar mūsų vaikai atsikels Lietuvoje, važiuos (?) į darbą Prancūzijoje, pakeliui namo Vokietijoje sustos apsipirkt, o vakare keliaus į bariuką Airijoje. Tačiau jei ir tokiame pasaulyje jie kalbėsis lietuviškai, žinos savo istoriją, tradicijas ir papročius – aš nieko prieš tokį globalizmą.

    Reply

  7. Posted by ygnaz on Kovas 12, 2009 at 11:28 pm

    puikus straipsnis! suprantu tavo argumentus ir manau, kad jie yra teisingi. galėčiau ginčytis nebent dėl kitataučių gyvenančių Lietuvoje (jei jau konkrečiai pradedant kalbėt). tikrai netoleruoju tokių dalykų, kaip tautos gryninimas, tačiau negaliu pakęst ir tokių ‘prikolų’, kai lietuviškoje televizijoje ir kitose viešose vietose, gali laisvai reišktis žmonės, kurių akcentas toks, kad reikia tris kartus perklausyti, kad suprastum ką sako. nekalbiu apie šiaip interviu per pokalbių laidą… kalbu apie tai, kad tokie žmonės veda televizijos laidas, kurias žiūri visa šeima su mažais vaikais. kokį mes pavyzdį rodom vaikam? arba kai pradeda dainuot gražias lietuviškas dainas su sudergta lietuvių kalba… na gerai, nebekalbėsiu užuominom, vistiek tai nieko nepakeis. kalbėjau apie Berneen ir Erica Jennings. neturiu nieko prieš jas, bet reikia jausti ribas… gerai, kad dar himno nepradeda giedot..

    Reply

  8. ygnai, iš vienos pusės tu, kaip ir teisus. Tačiau iš kitos pusės – aš suprantu, kaip užsieniečiui sunku (jei iš vis įmanoma) išmokt taisiklingą lietuvių kalbos tartį. Pamenu buvusį JAV ambasadorių Lietuvoje, kuris per labai trumpą laiką išmoko kalbėt lietuviškai. Laužytai, sunkiai, bet jis stengėsi kalbėt mūsų kalba, o juk galėjo sau angliškai kalbėt – nieks nebūtų priekaištavęs. Manau tai pagarbos mūsų kalbai ir tautai ženklas ir tuo reikia tik džiaugtis.
    Kitas dalykas, žinoma, kai ta tartis ir tampa pagrindine priežastimi dėl ko tokios Berneen ir patenka į TV – juk daugiau ji niekuom neįdomi, tik savo baisiu akcentu. Kad ji kalba lietuviškai yra gerai (ir suprantama, kad su akcentu), bet kad televizija iš jos tarties daro klounadą – žema. Bet tai juk lietuviška televizija, čia dar ne to būna….

    Reply

  9. Posted by murbekas on Kovas 13, 2009 at 8:12 pm

    Puikus straipsnis, kuriam visiškai pritariu. Tik keletas komentarų.

    Skandalingosios eitynės vyko ne antrą, o dešimtą kartą. Pirmus aštuonerius metus jokios policijos nebūdavo,incidentų irgi. Tad policija manau čia ne prie ko. Nesutinku, kad eitynių dalyviai siekė kam nors ką nors pademonstruoti, tai tiesiog taikus, simboliškas (gerai kad šiemet susiprotėjo neskanduoti tų debiliškų šūkių) nepriklausomybės ir jos aukų pagerbimas, skirtas ne žiūrovams, o patiems eitynių dalyviams, noras pasidaryti SAU šventę. Nors pagrindinis jų tikslas yra nueiti į šiai dienai skirtą sunkiosios muzikos koncertą. Galima nueiti tyliai ir ramiai po vieną ar mažomis grupėlėmis, o galima ir vienu dideliu vieningu būriu su vėliavom ir kita patriotine simbolika. Ir nemanau kad kuris nors vienas iš šitų dviejų būdų yra blogesnis.

    “Šūkis “Lietuva lietuviams” ir panašūs pareiškimai yra viduramžiško mąstymo išraiška”

    Suprantu ką turėjai omeny, bet viduramžiškam mąstymui nei “Lietuva lietuviams”, nei “Belgija Belgams” ar kokie kiti nacionalistiški šūkiai nebūdingi. Apskritai, tautinė savimonė yra tik XIX amžiaus išmislas, beje, tos pačios nacionalistų taip nekenčiamos globalizacijos pasekmė, o viduramžiais, ar naujaisiais laikais apie tokius dalykus kaip tauta, rasė, etnosas ar patriotizmas negalėjo būti nė kalbos. Žmones tais laikais vienijo religija, galbūt dar bendra gimininė kilmė ar gyvenamoji vieta (kaimas, miestas, geriausiu atveju grafystė), bet ne tautybė ar rasė. Žinoma, netolerancija atėjūnams gyvavo visada, bet tais atėjūnais galėjo būti laikomi tos pačios tautos, bet kito kaimo, religijos ar giminės nariai.

    Čia vėlgi iškyla paradoksas. Nacionalistai aukština savo tautos praeitį, sako saugantys savo tautos, kad ir pagoniškosios Lietuvos tradicijas, bet kad tiems pagonims lietuviams bet koks nacionalizmas buvo svetimas ir nesuprantamas, žodžiu prieštaraujantis senosios Lietuvos tradicijoms.

    Reply

  10. Geros mintys Murbekai, taiklus pastebėjimas dėl viduramžių. Iš ties kokia ten tautinė savimonė, kai valstietis per savo gyvenimėlį turėjo žmoną, vaikus ir poną. Nors šviesuolių būta ir tada….
    Tarkim naudojau viduramžius, kaip priemonę įspūdžiui sustiprinti.

    Reply

  11. Posted by jonas on Kovas 18, 2009 at 7:40 pm

    labai kvailas postas, tiesa sakant.
    Autorius y viena kruva maiso patriotizma, nacionalizma, nacizma, fasizma, ksenofobijas, homofobijas ir tt.
    Ar tamsta ne astuntokas? Devintokai jau turetu moketi bent jau zodyna pavartyt, kad savoku neskiria…

    Reply

  12. Jonai, juk regis paaiškinau dėl nacionalizmo sąvokos. O nacizmą, fašizmą, kseno, homo ir kitas fobijas samoningai sudėjau į vieną krūvą, nes tie “patriotai”, apie kuriuos kalbėjau, ir yra visų šių sąvokų mišrainės.
    O kas dėl mano išsimokslinimo, tai jis yra koks yra, bet netgi aš suprantu, kad norint įkąst kitam dėl išsimokslinimo reiktų bent taisiklingai rašyt (pats klaidų darau, bet kitiems stengiuos to neprikišt, kol neprisiprašo :) ).

    Reply

  13. Posted by Kipras on Kovas 18, 2009 at 10:33 pm

    Aš visom keturiom nepritariu tokiam patriotizmui, kurį “spinduliuoja” “buduliai”. Jie “gina” šalį nuo kitataučių ir kitarasių, skelbiasi esą patriotais, tačiau atlikdami šį tautos “valymą” jie pažeidžia dauguma piliečio pilietinių ir etninių pareigų (pvz. gerbti kitų teises). Jie tiesiog negali vadintis nei patriotais nei nacionalistais, kol pažeidinės pagrindiniu valstybės principus. Vienintelis tinkamas tokių žmonių apibūdinimas yra nacistai arba hitleristai.

    Reply

  14. Posted by Point of no return on Rugpjūtis 27, 2009 at 2:40 pm

    Puikus straipsnis. Ačiū, pons Zibaila.

    Reply

Respond to this post